Video is niet meer weg te denken van platformen zoals Instagram en TikTok. Instagram lanceerde vier jaar geleden deze videofunctie. Jij kunt als ondernemer, communicatiemedewerker of sociale media marketeer binnen no-time een groot platform op bouwen door de inzet van Instagram Reels. Ik hoor je denken, duizenden views en nieuwe volgers: wie wil dat nu niet? Maar waar begin je? Wij leggen hieronder uit hoe het Instagram Reels Algoritme werkt én hoe jij met deze tips zelf aan de slag kunt.
Wat zijn Instagram Reels?
Instagram Reels zijn korte clips die verticaal zijn geschoten en enkele seconden duren. Gemiddeld heeft een succesvolle reel een duur van vijftien tot 60 seconden. Het verschil met ‘gewone video’s’ is dat Reels meer gericht zijn op bepaalde waarde voor een gebruiker zoals amusement of inspiratie. Gebruikers kunnen populaire muziek toevoegen, snelle filters gebruiken en overgangseffecten toepassen binnen de clips.
De werking van het Instagram Reels-Algoritme
Het Instagram Reels-Algoritme verandert ieder jaar. Toch blijven een aantal basisprincipes van het platform hetzelfde:
1. Gebruikersgedrag en -voorkeuren
Ben jij geïnteresseerd in honden? Dan zul jij veel content van honden op jouw timeline tegenkomen. Het Instagram Reels-algoritme houdt rekening met gebruikersvoorkeuren.
2. Gebruikersinteracties oftewel: betrokkenheid
Hoe reageert jouw doelgroep op een Instagram Reel? Dat bepaalt in grote hoeveelheid het succes van de video. Onder interactie vallen: likes, deelacties en gebruikers die de video opslaan.
3. Populariteit van een trend
Instagram Reel trends die op dit moment trending zijn worden eerder gepusht bij een breder publiek.
4. Nieuwe reels worden eerder laten zien
Plaats jij een reel vandaag? Dan wordt de video ook vandaag geplaatst in diverse algoritmes van gebruikers met dezelfde gebruikersvoorkeuren als jouw video. Nieuwe Reels hebben vaak een hogere kans om in de feeds te verschijnen, zeker als daar een hoge interactie op plaatsvindt (zie punt 2).
5. Hashtag gebruik en kiezen van onderwerpen
Gebruik minimaal 5 relevante hashtags voor jouw video. Plaats er niet meer dan vijf. Daarnaast is het mogelijk om onderwerp toe te wijzen aan een video. Hierdoor komt de Reel eerder bij de juiste gebruiker terecht.
6. Het gebruik van een trending sound
Gebruik jij een geluid of muziekje met een hoog percentage video’s? Dan komt de Reel ook op de feed van de muziekkeuze te staan. Het belang van de juiste muziek/sound is hoog. Kies dus voor een muziekje met veel videoweergaven/Reels.
7. Locatie en taal
Instagram kan ook Reels aanpassen op basis van de locatie en taalvoorkeuren van een gebruiker, om zo meer relevante content te bieden.
Hoe maak je Instagram Reels die het Algoritme verslaat?
Hoe maak je dan een succesvolle Instagram Reel die veel views genereert en de juiste doelgroep bereikt? Wij geven hieronder vijf praktische sociale media tips die je direct kunt toepassen:
- Zorg voor een niche, kies een doelgroep:
- Kies een onderwerp die een bepaalde waarde heeft voor jouw doelgroep, denk aan: amuseren, informeren, inspireren of emotioneren;
- Kies populaire muziek;
- Maak gebruik van maximaal vijf hashtags;
- Zorg dat de video’s een goede kwaliteit hebben;
- Deel jouw video na het plaatsen op jouw story voor directe betrokkenheid bij jouw volgers!
Conclusie
Instagram Reels zijn in 2024 niet meer weg te denken. Nu je weet hoe het Instagram Reels algoritme werkt, is het verstandig om aan de slag te gaan met deze vorm van videomarketing. Door creatieve en interessante video’s te maken die relevant zijn voor je doelgroep, gebruik te maken van trending sounds en de juiste hashtag gebruik, kun je een mooie community opbouwen.
Jouw sociale media liever uitbesteden aan ons? Dat kan natuurlijk ook!